Petitie aan de Tweede Kamer

Petitie: Vrouwen onder druk zetten om abortus te plegen moet strafbaar worden

4.426 Mensen hebben getekend. Help ons om 5.000 handtekeningen te bereiken.

Petitie: Vrouwen onder druk zetten om abortus te plegen moet strafbaar worden

Onlangs zei Kees van der Staaij in een interview met CIP het volgende:

"Ook schrik ik ervan als ik hoor hoe vaak vrouwen ‘gepresst’ worden om een abortus uit te voeren. Dat aanzetten tot een abortus, daar wil ik meer tegen gaan doen."

En het is waar: hoe vaak komt het niet voor dat een vrouw voor abortus ‘kiest’ onder druk van hun vriend of van familieleden? Statistieken hebben we niet, maar verhalen genoeg.

Uiteraard is elke keer dat dit voorkomt er één teveel. Daarom willen wij ons aansluiten bij deze intentie van Van der Staaij en de Tweede Kamer oproepen om meer te doen tegen het onder druk zetten van vrouwen om abortus te plegen.

Want wie zou er niet op tegen zijn dat een vrouw onder druk abortus laat plegen, terwijl zij dit eigenlijk niet wil? Wij gaan ervan uit dat alle partijen hier tegen zijn.

Daarom roepen wij de Tweede Kamer op tot een wetswijziging die dit expliciet strafbaar stelt.

In de woorden van Van der Staaij:

“Ik wil in de Tweede Kamer bepleiten dat het aanzetten tot abortus strafbaar gesteld moet zijn. Aanzetten betekent dat iemand, ook uit de directe context van de vrouw, nadrukkelijk aangeeft en erop aandringt dat er voor een abortus gekozen moet worden. En onder druk zetten is niet alleen een pistool op de borst. Ik ben steeds meer gaan inzien door gesprekken en ervaringen dat de eerste neiging van een moeder de bescherming voor het kind is. Maar als er druk wordt uitgeoefend vanuit de partner en de omgeving, is dat vaak moeilijk. Het tegengaan van abortussen is uiteindelijk ook niet alleen goed voor het ongeboren leven, maar ook voor de moeder. In de praktijk hoor je zoveel problemen in de verwerking na een abortus.”

Wij vinden dit een uitstekend idee. Jij ook? Teken nu de petitie!

Teken nu de petitie!

Maak alsjeblieft een keuze:
Wij verwerken uw informatie volgens ons Privacybeleid en Gebruiksvoorwaarden.Door te tekenen aanvaard je de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid van CitizenGO en stem je ermee in af en toe e-mails te ontvangen over onze campagnes. Je kunt op elk moment uitschrijven.

Doe meer tegen abortus onder druk

Geachte leden van de Tweede Kamer,

Wat u ook van het fenomeen ‘abortus’ vindt, u bent het er vast mee eens dat vrouwen niet door anderen onder druk moeten worden gezet om tegen hun eigen wens abortus te plegen.

De Wet afbreking zwangerschap, artikel 5 lid 2b, eist dat de arts zich ervan vergewist dat de vrouw haar verzoek “heeft gedaan en gehandhaafd in vrijwilligheid”.

Het is echter niet altijd het geval dat de vrouw haar verzoek in volledige vrijwilligheid doet; of de arts dit nu vaststelt of niet. Regelmatig hoort men verhalen over vrouwen die onder druk zijn gezet, Bijvoorbeeld door hun vriend, door diens familie of door eigen familieleden… Anderen willen dan voor hen beslissen dat abortus de beste optie is, ook als de zwangere vrouw dit zelf niet zo ziet.

Dit onder druk zetten van vrouwen om abortus te plegen moet nodig worden aangepakt. Te vaak is er geen oog voor dit probleem. Daarom vragen wij u om een wetswijziging waardoor dit expliciet strafbaar wordt gesteld.

Met vriendelijke groet,
[Uw Naam]

Teken nu de petitie!

4.426 Mensen hebben getekend. Help ons om 5.000 handtekeningen te bereiken.