Stop godslasterlijk misbruik beroemd christelijk kunstwerk door Toerisme Vlaanderen

Petitie aan Toerisme Vlaanderen en de Vlaamse minister van Toerisme

3.114 Mensen hebben getekend. Help ons om 5.000 handtekeningen te bereiken.

In 2020 wordt een jaar lang hulde gebracht aan Jan van Eyck. Deze Vlaamse Meester is vooral bekend door zijn wereldberoemde meesterwerk, het Lam Gods.

Toerisme Vlaanderen heeft in dat kader een schokkende actie gelanceerd. In het originele schilderij flankeren Adam en Eva enkele religieuze taferelen. Maar nu mogen mensen zelf foto's van levensechte koppels opsturen die dan de plaats van Adam en Eva innemen. “Het idee om het Lam Gods te koppelen aan de aanbidding van liefde in al zijn vormen ligt voor de hand. Echtheid staat centraal in dit werk, net als de liefde”, zegt Peter de Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen.

Men wil alle soorten koppels aan bod laten komen in de campagne. Inclusief LHBT-koppels. “Vlaanderen draagt in woord en daad diversiteit en inclusie hoog in het vaandel”, zo luidt het.

Op de website www.adorationoftruelove.com staat onder andere het volgende te lezen: “Become your own Adam and Eve and be adored in the Ghent Altarpiece. (…) In this current era, Adam and Eve have it easy. Naked or clothed, they’re the norm, generally accepted by society. But couples who are different are still turning heads. In Flanders, we believe that love comes in many different forms and colours.” (Vertaling: “Word je eigen Adam en Eva en word aanbeden in het Gents Altaarstuk (…) In deze huidige tijd hebben Adam en Eva het gemakkelijk. Naakt of aangekleed, zij zijn de norm, algemeen aanvaard door de samenleving. Maar koppels die anders zijn doen nog steeds de hoofden draaien. In Vlaanderen geloven we dat liefde in veel verschillende vormen en kleuren bestaat.”)

Na het uploaden van twee foto's krijgt men de volgende tekst te zien: “You are ready to be adored in the Ghent altarpiece. Every single share of true love makes the world more colourful.” (Vertaling: “U bent klaar om aanbeden te worden in het Gents altaarstuk. Ieder delen van ware liefde maakt de wereld kleurrijker.”)

En tevens staat er een link naar Facebook met de titel “share your love and be adored” (vertaling: “deel uw liefde en wordt aanbeden”).

Volgens de christelijke geloofstraditie is het een belangrijk punt dat alleen God aanbeden mag worden. In deze campagne wordt herhaaldelijk aangespoord tot het aanbidden van mensen. Dit is daarom een campagne die totaal respectloos is ten opzichte van het christelijk geloof waar dit kunstwerk op gebaseerd is.

Christus, christenen en de christelijke geloofstraditie worden zo geschoffeerd.

Ook het vervangen van Adam en Eva door onder meer LHBT-koppels is een respectloze, politiek-correcte herinterpretatie van het werk.

Wij vragen dan ook aan Toerisme Vlaanderen om deze campagne te stoppen.

Teken nu de petitie!

Maak alsjeblieft een keuze:
Wij verwerken uw informatie volgens ons Privacybeleid en Gebruiksvoorwaarden.Door te tekenen aanvaard je de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid van CitizenGO en stem je ermee in af en toe e-mails te ontvangen over onze campagnes. Je kunt op elk moment uitschrijven.

Stop misbruik beroemd christelijk kunstwerk

Aan De Heer Peter de Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen
Aan Minister Zuhal Demir, Vlaams minister van Toerisme

Wij hebben kennisgenomen van de campagne waarmee u op creatieve wijze de aandacht wilt vestigen op het Lam Gods van Jan van Eyck.

Wij vinden deze campagne uitermate respectloos ten opzichte van Christus, christenen en de christelijke geloofstraditie waar dit kunstwerk uit voortkomt. De campagne zet uitdrukkelijk aan tot het aanbidden van mensen, daar waar het schilderij de aanbidding van God centraal plaatst.

Wij hoeven u vast niet te vertellen dat dit recht tegen de christelijke geloofstraditie ingaat – en daarmee tegen de eigenlijke bedoeling van dit werk.

Daarnaast misbruikt u het kunstwerk om een hedendaagse, politiek-correcte boodschap inzake LHBT te promoten, daar waar Adam en Eva juist wijzen op de schepping van de mens als man en vrouw die elkaar aanvullen.

Wij zijn kwaad over deze schokkende verdraaiing van de betekenis van dit belangrijke kunstwerk uit onze christelijke traditie. Dit is godslasterlijk en respectloos.

Wij verwachten dan ook dat deze campagne wordt stopgezet.

Met vriendelijke groet,
[Uw Naam]

Teken nu de petitie!

3.114 Mensen hebben getekend. Help ons om 5.000 handtekeningen te bereiken.